Sunday, January 13, 2013

Sushi

            
                     



                    Assalammualaikum. 
Tuk first entry resepi nih aku nk share resepi Sushi My Style~










Ok. Hurrmmh actually sushi nih my fav fd. So bila dh fav fd tuh, slalu lar membelikn. So kalo nk beli slalu tuh..mau bengkok larkn. Tp aku slalu membeli sushi nih kat Jusco or Sogo. Yg restoran jepun tuh aku dh lama x msk mkn. Beli yg murah cm yg jual kt Jusco n Sogo jer. Bila dh fav tuh...keinginan nk bt sndrik tuh mmg lar ada. So hasil mengoogle n bila dh berkali2 buat aku puasati lar ngan hasilnya. Mmg lar rupa n rasa sushi aku nih x sm ngan yg duk jual kt luar tuh..but nih adalh afford aku. So korang pn bole try test..










Antara bahan2 yg aku guna spt d atas. Korang bole lar topup ngan apa2 pn bahan yg korang suka. Jom tgk 




bhn2nya
Beras sushi
garam
gula cuka
bamboo mat
seaweed 
tuna pedas
japaneese cucumber
crab stick
soy sos











Kaedahnya cam gini, msk 1 cwn beras sushi ngan 2 cwn air. Pastu dlm 1 mangkuk mskkn 5 sdb cuka + 1 sdk garam + 1 sdb gula. Bila nasi sushi nih dh msk cmprkn bahan nih ke nasi td. Gaul sebati. Biarkn sejuk.

















 So...mula2 skali ltkkn bamboo mat . Kemudian ambil seaweedd ltkkn d atas bamboo mat. Ambil nasi d tekan2kn d atas seaweed. Mcm aku, aku hnya gunakn tuna pedas, japaneese cucumber, crab stick yg d rebus sekejap. Korang bole pelbagaikn ikut selera korang. Jgn lupa plak sapukn d hujung seaweed tuh dgn sdikit air tuk dia melekat nnti. Gulung kemas2. Tgk kt You-Tube pn ada video nk gulung sushi nih.














Hah korang tgk lar hasilnya...pelbagai saiz n bntk. Huhuhu...maapkn aku...nih lar hasil keras tgn aku. Tp yg pntg aku bt sndrik ok. Puas mkn. Perggh kalo ada wasabi lg best. Merah padam muka. So nih lar Sushi My Style.






No comments:

Post a Comment