Tuesday, January 29, 2013

Mee Kari








Assalammualaikum.


Entry kali nih aku nk share resepi Mee Kari. Mee kari yg aku suka bt aku akan mskkn kentang rebus n keledek rebus. So jom skodeng bahan2 yg aku gunakn...











bahan2nya
mee kuning
rempah kari dgg
ayam secukupnya
santan
keledek rebus
ubi kentang rebus
tahu
tahu kering
fish cake
fish ball
bwg pth, bwg besar, halia
daun kari
kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang
sawi, kcg pnjg
* sambal belacan





Cmpakkn rempah tumis n daun kari. Ok mskkn jgk bwg2 n sedikit halia yg d blend. Aku mskkn jgk rempah kari dgg. Bila dh pecah minyak aku mskkn plak ayam. Msk smpai ayam empuk.











 Lps tuh cmprkn air secukupnya. Gaul biar sebati. Bila air dh mendidih mskkn plak ubi kentang rebus n oso keledek rebus yg dh d blend ke dlm kuah. Mskkn plak santan. Biar kuah mendidih. Perasakn dgn garam n gula. Siap.

Mee kuning, sayo sawi, kcg pnjg, tahu kering, fish cake, fish ball d celur sekejap. Tahu bsh g grg kekuningan. Dh bole mkn dh. Hias ikut suka. 
Aku suka mkn ngan smbl belacan. Hahahaha. Kasi pedas2 skit. 
Kdg2 aku tumiskn jgk cili kering n d tumis bersama2 bwg2, halia pn bole jgk. Kasi pedas2 jgk. Tah lar, selera kt msg2 berbeza2...apa2 pn nih my style.

No comments:

Post a Comment