Sunday, January 20, 2013

Jalan-jalan @ Ho Chi Minh City Vietnam Part 2





Assalammualaikum.

Smbg lg ke part 2. Hr nih nk smbg lg crta 1st day d HCMC. On 1st day aku sbnr2nya lbh byk survey dulu. Tp terjebak jgklh. 1st day lg dh mcm2 shoppingnya. Hehehe. Ok jom smbg gamba2 aku d Bent Thant Market.




katanya kupi bietnm antara kopi yg tersedap. yepp mmg btl. aku borong mcm2 kupi bietnm ms kt BTM.




No 475 Kedai Salim & Hakimah. Antara kedai menjual telekung, baju krg ready made dlm BTM.



Ckplh apa yg korang nk. Semua ada dlm nih. Nk tempah suit, baju krg, jubah pn bole. 1 hr dh siap. Nk bli baju sluar, tudung, souvenirs, fresh flwr, alas meja, bed sheet, beg, kasut sandal, kcg, kopi..aduhaii sumer pn ada. Cuma yg aku maleh skit dorg nih x malu2 tarik2 tgn kt. N dorg jgk bole ckp bhsa kt sikit2. Jadi lar kn. Jnji msg2 fhm. Kat sn baju2 kurugnya dr rm50 ke atas. Depends on quality....sama gak ngan kain cotton. Tp kain cotton bermula dr rm28 tuk 4mtr. So slmt memilih.




En. Suami yg ketaq lutut tgk sales girls d BTM.




ramainya org kt dlm BTM



dkt dlm BTM aku bkenalan dgn Kak Salmah n alhamdullilah msh berhubungan smpai skrg.




cntknya. sempat belikn for my clse frnd, neighbour, fmly.








antara telekung yg d jual dlm BTM




So ini d antara gmba2 aku dlm BTM. Korang lbh baik bwk 2 2 matawang, Dong n USD. Tuk lbh senang tukar siap2 d tmpt kita. Ada satu kedai emas/money changer dkt ngan BTM yg korang bole tukar duit kalo terdesak masa kt sn. Ada stgh2 kedai dorg terima RM. So x ssah sbnr2nya bersopping d HCMC nih.





kedai emas/money changer d sblh BTM. jln nk ke Pink Saigon2 Htl.




Pd aku kalo korang nk mjual boronglh byk2 n tawarlh sehbs2nya. Telekung Vietnm plak quality kainnya lbh bagus kalau nk d bndingkn ngan d Bandung or Jkata. Aku dh 2x ke Bndg, sekali ke Jkata. N stiap kali ke sn mesti membeli telekung. Pd aku quality kain telekung yg jual d Vietnm lbh tinggi brbanding d Bndg or Jkata. Tah lar, nih pd pandangan aku lh kn. Wallahualam.
Kain cotton plak, byk sgt jenis kainnya, ada yg lmbt, nipis mhpn keras. Pilihan d dpn mata byk sgt. Vietnm silk plak jgn x beli. Kainnya sejuk sgt.









antara kedai2 yg mjual kain2.





Ok. Sudah2lh tuh kn crta2/gmba BTM. Hr pn dh msk maghrib aku n En. Suami blk mandi n solat. Korang jgn lupa bwk sejadah sndri n kompas. Senang nk solat nnti. Sblm dtg ke HCMC tuh silalh google waktu solat d sn.
Lps tuh kami ber2 ke Pasar Mlm. Pasar mlm buka kul 7mlm. Pasar mlm plak hanya d kiri kanan BTM. Hurmmh, peniaga2 kt Pasar Mlm nih plak org2 yg kebykkn sm jgk yg berniaga kt dlm BTM. Tp kt Pasar Mlm nihlh ramai org Melayu Champa berniaga. Dorg berniaga baju krg, jubah n telekung. Huh...mmg best lar. Yg bertmbh2 best coz murah2 sgt. Bygkn baju2 krg yg bling2 tuh dr rm50. Aduhaiii. Kalo korang nih kurus2 lg lar untung. Byk choice. Aku yg muk nih. Aduhhh. Hurrrmh...geget jari jer lar.





dr kul 7mlm Pasar Mlm bermula.





mmg best. baju2 kurung nih bermula dr rm50.




kebykkn penjual baju2 kurung nih adalh org melayu champa.




byk sgt pilihan. mau rambang mata. kempiss poket.





semuannya ada kt Pasar Mlm nih.




mmg best. byknya pilihan brgan yg tjual kt sn. bkn hanya pakaian. mcm2 ada!





aku sgt sukakn benda nih.




Ok. ckp smpai sini. Aku personally rasa Pasar Mlm pn mmg best. Aku n En. Suami meronda smpai kul 11mlm. N aku notice dis area @ District 1 nih, mlmnya mcm xder penghujung. Kt dpn our htl tuh pn msh penuh ngan org lg. Org Vietnm nih agak2nya x tidor kot. Hehehehe. Overall 1st day pn dh best. Cant wait for d nx day. Ok tido dulu egh.

Adioss.

No comments:

Post a Comment