Thursday, January 24, 2013

Ikan Patin Masak Tempoyak




Assalammualaikum.

Alhamdullilah. Hr nih dinginnya. Maklum lar hujan dr ptg semalam smpai pg nih. Aku ok jer. Kerja tatap sm, hujan, petir, ribot, tatap supir anak2 ke sekolah. Smlm cuti Maulid Rasul. So kami anak beranak duk rmh jer. En Suami lak bizi meghabiskn kerja2 office kt rmh. N kul 6 pg lg abg aku, Awal dtg rmh kunun nk amik anak2 aku ke  Bukit Broga for hiking, last minit x jd lak budak2 tuh ikot. So SIL aku Intan yg mmg terkenal pandai bab2 msk mkn nih, dh tnya kt aku nk x bljr bt mee kuning lps dia blk hiking. Huh aku pn apa lg, nk sgt2 lar bljr buat mee kuning. Kami bt mee kuning mkn ngan mee kari. Nx entry akan aku updatekn step by step cara2 nk bt mee kuning.  Tunggu.


Tuk entry kali nih aku nk share resepi Ikan Patin Masak Tempoyak. Ikan patin nih my neighbour Ani yg bg. Ani suaminya org Temerloh. So dia bg aku sekor ikan patin. Makaiii. Bestnya. Alhamdullilah. Syukur. Tqsm Ani & fmly. Ssah2 bwk ikan patin sangkar jauh2 dr Temerloh tuk Kak Minn. Tq yeah. Syg Ani. Muahhh.











Itulah kalo dh namanya rezeki...x ke mn lh kn. Gara2 kempunan nk pekena patin msk tempoyak kt Temerloh, ada lak rezeki lain Allah bg. Huh masa december lepas kami ke cherating. Sblm ke Cherating kami singgah ke Temerloh kunun nk pekena msk tempoyak ikan patin kt gerai Hjh Yusof, tp tutup lar plak. Maybe coz hr tuh sunday, gerai tutup coz pasar pg tuh. Kedai lain mmg ada, tp kami nk mkn kt gerai Hjh Yusof jgk. Aduhaiii sentap aku! Sob, sob, sob.






alhamdullilah. bosar egh ikan patin sangkar nih. tqsm Ani & fmly.



Ok nih lar bhn2 yg aku gunakn.




ikan patin
tempoyak
belacan
cili api
cili merah
kunyit hidop
bwg besar
japaneese cucumber






Memula skali aku blend semua bhn. Msk sekejap. Mskkn tempoyak. Gaul bia sebati. Mskkn plak air. Kalo x ckp kuning bole tmbh ngan serbuk kunyit. Perasakn ngan garam, gula, aji. Mskkn plak ikan. Aduhaiii menggoda tul bau tempoyak tuh. Akir skali aku mskkn japaneese cucumber. Kalo Mak aku dia suka mskkn taugeh kasar. Perghh, sedap gak tuh. Ok siap.


No comments:

Post a Comment