Sunday, January 13, 2013

Masak Tempoyak Daun Kayu



                                           





Assalammualaikum.

Ok entry kali nih aku nk share resepi tempoyak. Tempoyak nih my all time fav. Hurrmmmh....samaada smbl tempoyak, msk tempoyak ikan, udang n oso msk tempoyak daun kayu. Tp idak ler teman masukkn sebarang jenis kayu ke dlm resepi ni. Idak kayu plywood mhupn kayu chengal jauh skali kayu gaharu. Hanya pucuk ubi kayu. Anyway aku mmg pn slalu msk lauk nih. Hehehehe. Ok jom tgk resepi yg kureng lbh sama ngan korang kot. Or korang lbh lg. Maklum lar, aku dok kt sn, xder tnm segala jenis pokok. Pokok2 pn tnm dlm pasu jer pn. Kalo ke pasar borong, byk lar segala jenis sayor daun jual. Kalo ke kedai runcit tuh...sekadar yg basic jer lar pn ada jual. Mmmmrh...gamba kt atas tuh...tah knapa effect daun pucuk ubi tuh mcm tumbuh kulat lar pulak. Ciss...sengaja jer nk malukn aku lar tuh. Aishh. Hehehehe. Jom tgk resepi.




antara bahan2nya
500ml santan
pucuk ubi secukupnya
petai
segengam ikan bilis
1 inci kunyit idop
cili api 
tempoyak
daun kunyit
daun kadok
2 btg serai





Memula skali korang hiris2 lar daun pucuk ubi, daun kadok, daun kunyit n serai. Pucuk ubi plak aku rebuskn sekejap. Blend plak cili api mengikut kepedasan msg2, ikan bilis n oso kunyit idop. Aku blend! Kerja senang kan. Tp kalo Mak aku, dia tumbuh ko. Aduhaii. Maleh ler aku bab tumbuk menumbuk nih. Aku nk bt kerja senang, so aku blend jer. Full stop.
Aku masakkn santan tuh kejap. Aku masukkn jgk serai. Bila dh agak2 msk tuh baru aku masukkn bhn2 yg aku blend td. Lps tuh barulh aku mskkn sayo pucuk ubi td tuh ke dlm santan tuh. Hah...barulh aku mskkn daun kunyit, daun kadok. Bila dh mesra, baru lar aku mskkn plak tempoyak n petai. Aku suka petai yg keras2 skit. So aku msk x lar lama sgt. Hah. Siap. So nih Msk Tempoyak Daun Kayu My Style. Maybe x sm ngan resepi korang. Apa2 pn nih my style lh yer~ 


2 comments:

  1. nk kena cuba ni...masakan org perak mmg best...nyummy

    ReplyDelete
  2. Lg sedap ayer tgn Mok Mertua Akak Sifu Chef Rose Misymuchy tuh. Org Batu Kurau mmg pandai msk. Kan Kak.... :D

    ReplyDelete