Wednesday, January 16, 2013

Jalan jalan @ Ho Chi Minh City Vietnam Part 1





Assalammualaikum.

Huh pg nih cuaca mendung jer. Elok jgk coz sblm nih pn panas sgt. 
Ok kali nih aku nk bercrta psal Ho Chi Minh City. Knapa HCMC? Aku sbnr2nya pn baru 2x ke HCMC nih. Alah HCMC jer pn, bkn Paris, NY, London. Sbb apa aku nk crta psal HCMC nih coz  ramai kwn2 aku yg sibuk dok bertnyakan aku tmpt nih. Maybe dorg rasa aku kureng lbh tau sikit sbnyk tntg HCMC nih kot. Ada jgk yg sibok dok mengajak aku ke sn lg. Huhuhu. Suka2 jer kn korang ajak aku g lg. Kalo korang byrkn aku flight ticket ok gak kn. Sanggup ker?




inilh monument Uncle Ho. crta psal Uncle Ho, sila google sndrik~




Ok aku ke HCMC 1st time masa March 2012. Masa tuh aku g ngan En. Suami. 3d/2n jer pn. Time tuh beli ticket AA ngan harga RM500 tuk 2 org. Murahlhkan. Dh berkali2 aku terbang ngan AA nih blm pernah sekali pn aku terkena flight delay n lain2 lg. So far so gd. Alhamdullilah.
Sblm g HCMC tuh aku pn bt lar research dulu ngan baca blog2 n tnya kwn2 yg dh g. Advice aku pls bt homework ok. Baca 5 6 blog2, cari tmpt2 yg nk d tuju, baca experience dorg. N jgn malu tnya kwn2 yg dh g tuh. Kalo bole bt nota. Utk kesenangan korang jgk nnti. Trust me. 
Dr LCCT aku terbang selama 2 jam smpailh ke Tan Sun Nhat Airport Terminal. Kastam Vietnam muka serious ko. Jgn harap dorg nk say haii, welcome, tq kt ko. English pn x phm. Ekeleh, mcm lar aku nih pn pandai sgt ckp org putih tu. Huhuhu.  





Ariel shot HCMC. Bangunan kt sn yg kurus2 dn tinggi d sbbkn faktor tanah yg mahal..





Tan Sun Nhat Airport Terminal HCMC Vietnam. Yeahh sampai sudaa.





Aku ambil taxi dr dlm airport. Ada kaunter Vinasun Taxi. (korang ambik jer lar taxi dr kaunter nih. Xyah lar nk berebut2 amik taxi kt luar tuh. Harga pn lbh kureng jer)




Perjalanan seterusnya ke Hotel.
Ok aku masa d HCMC aku 2 2x tuh duk kt Saigon Pink2 Hotel. Aku masa duk baca2 blog2 tuh ramai yg kata dis htl antara htl fav org Mesia. So truslh aku booking dis htl kt Agoda.Com. Kureng lbh smlm rm80. Oklh. hnya tuk tido, solat.





Saigon Pink2 Htl, District 1. Dh 2x duk sn. Murah, selesa. 5minit jer jln kaki ke Bent Thant Market. Htl fav org Mesia.






 Hurrmmh. Bilik htl ok selesa. Ckplh bt kami ber2. Htl pn dekat sgt ngan Bent Thant Market. Our htl nih jln kaki x smpai 5 minit dh smpai Bent Thant Market. Location ni sgt strategik. Kt sn byk htl dr 1*, 2* n 3*. Htl aku tah ler 1* kot. Belasah jer lar. Smpai htl, solat n trus ke gerai dpn tuh. Dpn our htl ada gerai Hjh Basiroh. Gerai pn nmnya opkozlh harga pn murah skit dr mkn kt restoran. Choice of fd x byk. Ok pls dun demanding. Korang bknnya mkn minom kt Mesia pn. So belasah jer lar apa2 pn yg ada jual kt situ. Yg plg aku suka mkn kt situ Pho tp sebutannya Fer. Mcm kuey teow sup. Ada mcm fishball but big saiz, dgg, ulam, cili. Cili dia..makaaiii podeh giler. Hah amik ko. N yg plg aku suka kopi vietnm. Terbaek ko. Pergggh, lazat x terkata.






Keluar dr pintu htl, jln ke kiri x smpai 5 minit smpai lar Bent Thant Market. Yg d tgh2 tuh lat BTM. Sepanjg jln nih pn penuh ngan htl, butik, tailor, garai halal, restaurant. Pendek kata semua pn ada. Pnjg x kata. Hahahaha.





Dpn our htl Gerai Halal. Hjh Basiroh. Dia bekas Qariah Vtnm. Gerai skali ngan kedai baju. 






Nih lar Pho@Fer. Makaiii sodap. Hari2 aku mkn nih. Simple tp btkn aku terkenang2 smpai skrg.







Air kopi bietnm mmg terbaek. X ckp aku segelas! Ker mmg aku perut lantak.






Bent Thant Market nih ibaratnya mcm Pasar Payang kt KT tuh. Panas ko. Kedai kecik2, sesak. Tourist ramaii. Kat sn hah...korang kena show yr bargain skill hbs2an. Aku! X pandai bab2 bargain2 nih. Seriouss ko. Aku bkn org yg cmtuh! So aku plak, kalo aku dh terbekenan, aku beli. Xder maknanya aku nk bargain bagaiii. Kalo x mampu, mmg aku x beli. Full stop! Dlm BTM nih segala mcm brg pn ada. Dr kain2, baju2 kurung, telekung, pakaian, mknan, brg perhiasan rmh, accessories wanita, segala mcm beg, pasar bsh, kopi, mknan, minoman, bunga2, buah2an...semua pn ada. Hah amik ko. Kt dlm nih jgn tkejutz korang akan berselisih bahu ngan beratus2 org Mesia, Indonesia, Mat Salleh. Org Mesia kot yg plg ramai. Jgn bt bodoh sombong yaa. Ringan2kn rongga2 mulot tnya kbar sesama kt. Lg bagus kalo dorg dpt bg tips tmpt/kedai mn jual brg2 yg murah. Aku pn terjumpa Kak Salmah, dlm nih n terus berkwn smpai skrg. Lia pn sm. So cari kwn, bkn musuh. Wahhh. Over gitew. Ok. Aku dh maleh nk menaip. Layan gamba daaah. Huh. 






Kasut, sandal, beg pack mcm2 pn ada.
Mcm2 ada jual kt dlm nih. Accessories pompan pn byk jual kt sn.






Byk kedai kain kt dlm nih. Rambang mata. Poket pn kempess.





Kain cotton, organza, vietnm silk semua pn ada. Murah2. Mari pileyy.







Bent Thant Market. Pasar yg mjd kegilaan org pompan. Giler ker?





Ok next smbg plak part 2.

3 comments:

  1. jauh perjalanan luas pandangan, byk pengalaman...
    apa pn kupi nya sgttttt sodap...
    akk bedal sorang jer hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Sifu Chef Rose Misymuchy sy jln2 tmpt murah. Kan, kopi bietnm mmg terbaek. :D

      Delete
    2. murah?? murah murah pn dpt gak nyeberang kesanun...pd kitorang ni?? aku hado? huhu :3

      Delete