Sunday, January 13, 2013

Kentang Sumbat Dagging Cheezy~




Assalammualaikum.

Hr nih dh msk 2 Rabiulawal 1434H. Sekejapnya masa berlalu. Semakin kertu pun yaa. Hurrmh. Kali nih nk share resepi fav my eldest doter Nana. Dia pn mmg slalu tlg aku kt dapo nih. Kalo x tlg, kalah petir suara aku mengamukkn dia. Hehehhehe. Ok kali nih nk bt kentang sumbat dgg cheezy plak. Sebenor2nyer aku kawinkn menu nih ngan bee hoon sup. Hah ptg tuh ada bee hoon sup n kentang nih. Hantar kt neighbour aku Hjh Shima n Ani. So apa kata kita tgk ropanya n bhn2nya.










Biasa2 jer pn ropanya. Aku suka mkn dgn kulit kentang. Tp jgn risau, kulit tuh aku dh sental kaw2 punya. Jom tgk bhn2nya plak.









russet potato
capsicum
cheese mozarella
spagehetti
dgg burger
bwg pth
bwg holland
daun sup
garam, gula, ajinomoto











Memula skali kentang tuh d belah 2. Rebus ngan dried bay leaves, dlm 2 lai cam tuh. Rebus jgn lama sgt. Kang benyek plak kentang tuh. Dh kureng lbh stgh empuk, korang tapiskn. Biar kering. Lps tuh d kerukkn isi kentang tuh. jgn terlalu nipis, kang hbs pecah lak kentang tuh. Msk plak dgg burger. Aku sebenar2nya buat byk jgk...coz aku bg kt neighbour aku skali. So aku anggarkn aku guna hr tuh 6 bj russet potato, 4 bj potato biasa. Burger plak aku guna 6 keping. Aku suka pakai dgg burger coz dgg burger sdap skit dr dgg kisar. Dgg kisar nih tasteless lar. Bila dh msk dgg burger aku tumbuk ngan lesung batu. Tumbuk panas2 dgg msh lembut lg. Ok lebihan isi kentang td aku skalikn ngan dgg burger.










Next, aku tumis bwg pth. Cmpurkn plak stgh tin spaghetti sos. Kacau2. Mskkn plak capcicum n bwg holland yg d potong dadu. Aku mskkn plak isi kentang n burger td. Perasakn garam, aji, n gula. Akhir skali mskkn daun sup. Ok siapp. Biarkn sejuk skjp. Kentang td aku lumurkn ngan butter. Pastuh aku sumbat2kn bhn td ke dlm isi perut kentang tuh. Hehehhe. Sumbat kasi buncit2 tau. Pastuh bakar skjp 15 minit. Dh siap bakar 15 minit aku baru taburkn cheese. Aduhaiii bestnya tgk cheese yg dh mencair tuh.....












Ok lopeh nih bakar lar kentang nih 15 minit lg. Hahh x sabar2 Nana nk mkn. Nih lar hasilnya.








No comments:

Post a Comment