Friday, February 15, 2013

Sizzling Mee





Assalammualaikum.
Aishh aku n fmly kalo duk mkn kt mn2 fd court...biasanya akan lar order sizzling mee. Hehehehe mmg nih antara menu wajib kami lar. So aku ada gak try bt sizzling mee nih. Tp kali nih aku pnya sos agak cair sdikit. Actually nih pinggan aku. Aku x ltk telo. So jom skodeng bahan2nya.





bahan2nya
yee mee
bwg pth
halia
cendawan shitake
telor
salad or sawi
cili kering
telo 
dada ayam
lada htm
lada  sulah
kicap pekat
kicap cair
tpg jagung
sos tiram
air secukupnya

Memula skali ayam d potong. Tumis bwg pth n oso halia. Mskkn ayam. Kemudian mskkn kicap2, sos tiram, lada htm n lada sulah. Biar mendidih. Mskkn pulak air secukupnya. Bila kuah dh mesra mskkn pulak cendawan n cili kering. Perasakn garam. Garam sikit jer lar coz sos tiram n kicap mmg dh byk garam. Tmbhkn tpg jgung. Biar kuah pekat. Siapp dh kuahnya. 

Aku plak msk atas kuali jer. Buat tuk 5 pinggan. Tuk setiap pinggan baru lar aku ltkkn tpg jgung. So sapa2 yg nk telo baru aku pecahkn... Cm tuh lar.

Yee mee plak aku rendam ngan air panas jap. Kejap jer. Lps tuh trus aku ltk dlm pinggan n buh kuah..mkn panas2. 

No comments:

Post a Comment