Thursday, February 14, 2013

Nasi Lemak Sambal Udang






Assalammualaikum.
Nasi lemak. Mmg menu fav org Mesiakn. Aku pn mmg suka. Nk msk ns lemak pn senang. Kan... Aku biasanya msk ns lemak nih, aku kukuskn jap ns tuh. Sajer jer nk bg ns tuh lg lembut. Ok jom skodeng apa bahan2nya.

sambal tumis udang
udang secukupnya
cili kering
bwg merah
bwg pth
*belacan
air asam jawa
bawang holland

Blend semua bahan td. Tp aku x gunakn belacan. Sajer jer aku x mskkn belacan. Actually dh berthn2 aku jarang menggunakn belacan. Tgk setengah2 mskkn lar...kalo mcm asam podeh, laksa or smbl blcn..baru lar aku mskkn belacan. Or apa2 menu yg sgt2 perlu mskkn belacan baru lar aku mskkn. Stakat sambal tumis nih dh berthn2 aku x mskkn belacan ke dlmnya. Tumis bhn blend td smpai pecah minyak. Mskkn air asam jawa. Gaul sebati. Kemudian mskkn udang. Kalo kering sgt tmbhkn sedikit air. Perasakn garam, aji n gula. Mskkn bwg holland. Huh siapp.





nasi lemak
beras
santan 
garam
bwg pth
halia
daun pandan

Basuh beras. Kemudian tumbuk halia n bwg pth. Mskkn ke dlm beras td. Mskkn jgk garam, santan n oso daun pandan. Msk mcm biasa. Bila ns kering jer..trus aku alihkn ke dlm loyang n kukus dlm sepuluh minit. Huh siap. Biasannya aku suka mkn ns lemak ngan telo grg, ikan masin. Kacang tuh jarang2 ada. Kang berjerawat lak muka aku. Hohoho.

No comments:

Post a Comment