Tuesday, February 19, 2013

Lepat Labu





Assalammualaikum.
Huh....bestnya cuaca skrg nih, dingin jer. Dr pg bwk ke mlm hujan jer. Cuaca cm nih best gak kn. Tp baju bajan x kering lar plak. Yg bestnya skrg nih Puchong dh jd sungai skrg. Wakakaka. X sngka kn...jln yg sebesor2nya tuh kt Pchg Jaya bole turn into  a river...jd Sg Puchong lar plak. Wakakaka. Hehehee. Sapa sngkakn. Tu lar....jln sebesar2nya longkang plak sekangkang kera. Bila d bantainya hujan selebat2nya, huh apa lg...banjir kilat lar. Huh...last2 skali jlnraya jd sungai. Sapa yg slh eekk. Apa2 pn tuh rezekilh kn. Alhamdullilah. Hujan ker panas ker, kemarau ker...itu semua kuasa Allah. Nikmat Allah yg mn kamu dustakn! :D

Ok tuk entry kali nih aku nk upld gamba/cara bt lepat labu yg aku bt. Huhuhuhu malu sehh....lepat labu aku nih terlembik daa. Aku mengaku...nih first time aku bt lepat labu. Xder experiance nk bt lepat labu. Slama nih aku tau mkn jek. Biasanya Mak aku btkn. Huh bila dh buat sndri baru lar aku tau...ssah gak nk  bt lepat nih. Idak ler ssah mn, cuma nk agak2 byk mn tpg yg nk d ltkkn. Tuh jer problm aku. Huhuhu. Akhirnya lepat aku nih terlembik. Waaaa....kejamnya. Sodeh....sodehnya Mokcik. X per lar jnji aku belajar bt sndrik. Bak kata pepatah yg aku suka sgt sebut...try n error make u perfect. Kan. Huh...rasa dh ada cuma terlembik jer. Aku hnya upld gamba but not d recepi. 

Oh yaa, thanks to Ani yg bg aku labu nih. Bosar godang ko labu yg Ani bg. Tqsm Ani. Baiknya Ani nih kt kami sklga. Tqsm Ani atas keikhlasan Ani pd kami sklga. Nk hntr lepat kt Ani malu lar plak, lepat lembik, so mkn smpai lebam lh jwbnya. Hohohohho. :P




bahan2nya labu, kelapa parut putih, tpg dndm, garam,  gula, santan pekat.




rebus labu sckpnya. lenyek. mskkn santan pekat dn tpg gndm sedikit demi sdkt. perasakn garam, gula.




bila dh ckp rasa, dh bole d bentukkn.




daun pisang d layorkn d atas api. then dh bole d bentukkn. ltkkn bhn td d atas daun pisang kemudian d ltkkn klapa parut yg d gaulkn dgn garam. bungkuskn.




spt biasa, pelbagai bentuk n rupa. wakakaka.

No comments:

Post a Comment