Thursday, February 14, 2013

Ayam Masak Lomak Ciliapi





Assalammualaikum.
Aku nih dok post lauk pauk yg berasaskn ayam jer kan. Hehehee. Nih hah..bdk2kn rmh nih nk mkn lauk ayam jer kejanya. Tuh lar pasal aku pn asyik msk lauk ayam jer pn.
Antara menu yg aku sebenar2nya suka sgt mkn...nih hah...ayam msk lomak ciliapi. Tah knapa tah sejak dr kecik aku mmg suka mkn lauk nih. Kalo podeh2 skit lg power. Tp aku msak idak ler podeh yaa amat...kang kesian lak kt anak2  x pepasal sakit pewot. Hehehehe. Resepi aku senang jer...

bahan2nya:
stgh eko ayam
ciliapi seckpnya
4 ulas bwg merah
sedikit halia
sedikit kunyit idup
sedikit kunyit serbuk
2 btg serai-d titik
santan 
ubi kentang


Bhn2 nih terserah pd msg2. Nk pedas lbhkn lh ciliapinya. Nk pekat lbhkn santannya. Blend bhn2 d atas. Serai d titik jer. Tumis bhn tanpa minyak. Mskkn serai. Tmbhkn serbuk kunyit sdikit. Bila dh mesra barulh d masukkn ayam. Tambahkn sedikit air. Masak ayam separuh msk barulh d msukkn santan. Nk letak asam keping pn bole. Bila ayam dh empuk msukkn kentang. Aku suka kalo d mskkn kentang. Perasakn garamnya. Huh siap. 

No comments:

Post a Comment