Thursday, May 30, 2013

Nasi Lemuni









Assalammualaikum.
Rasa2nyer semua pn tau kn Nasi Lemuni. Aku membesar dgn mkn ns lemuni. Masa zaman kecik2 smpai lar skrg...Mak aku mmg rajin msk ns lemuni nih. Lgpn Mak aku mmg tanam pokok nih. So aku dh terbiasa lar mkn ns lemuni nih. Tp kalo kt rmh Mak aku ns lemuni nih lg hitam warnanyer n Mak akan mskkn sedikit lada hitam. Wooow. Bila mkn terasa 'hangat' skit. Perggh. Mmg best. Bila mkn ayer tgn Mak...mcm x ckp2 jek...ker mmg aku pewot lantak! Ekekeke. Tp kn...aku plak msk letak daun tuh sikit2 jekk. Anak2 mmg mkn ns nih...tp dorg x suka kalo ns tuh terlalu hitam n trasa sgt daunnyer. So aku pn terpaksa lar ikut kata suara majoriti kt rmh nih kn. Hehehehe. Aduhaiii. Ooh masa aku dlm pantang Mak aku pn slalu lar mskkn ns lemuni nih tuk aku. Dia letak byk2 lada htm dlm ns nih. Aduhaiii. Sedapnyer. Bila mkn terasa hangat. Tp ns tuh version yg x bersantanlh yekk. So yg aku msk nih kaedahnyer mcm ns lemak lar... Nih lar dia Nasi Lemuni My Style~




aku grgkn jgk pekasam



Ok...aku msk ns lemuni nih time bekpes n bole cover smpai lunch. Hehhehe. Senangkn. Time dinner plak aku msk lar yg senang2. Hehhehe. Senangnyer idop. Ekekeke. Tp kt rmh Mak aku lg best. Msk byk2 ns lemuni nih n bole cover dr bekpes, lunch n oso dinner. Tea time bt lar kueh2 ker... Lg senang cm tuh. Tp kt rmh aku nih...alahai En Suami sure xkn suka cm tuh. Kalo dinner...sure dia nk mkn lain. Buatlh apa2 asalkn jgn lauk yg td. Haishh. Sabor jer lar. Hehehehe. Ok jom skodeng resepinyer...



bahan2 nasi
daun lemuni
beras
santan
halia
bwg merah
bwg pth
garam


bahan2 sambal tumis
ikan bilis
cili kering
bwg merah
bwg pth
ayer asam jawa
garam
gula


bahan2 lain
telor
timun
pekasam
ikan kering



daun nih ada skit2 warna pepel n itam.

Huh...ok memula skali daun tuh aku amik pucuk2nyer jek. Basuh bersih then aku blendkn daunnyer. Msuk kn trus ke beras yg dh bercuci bersih. Mskkn jgk beberapa bijik bwg merah, bwg pth yg dh siap berblend. Cmpkkn sedikit garam. Then mskkn santan. Gaul sebati. Then tanaklh ns td. 

Tuk smbal tumisnyer plak...blend cili kering, bwg merah, bwg pth. (Aku kureng dh gunakn belacan...so smbal tumis aku x berbelacan ek. N mmg aku jarang mskkn belacan ke dlm mskkn aku). So bhn2 td aku tumis. Bila dh pecah minyak baru lar aku mskkn ayer asam jawa, sedikit air. Perasakn garam n gula. Bila semua rasa dh ada baru lar aku mskkn ikan bilis. Ikan bilis nih terserah lh pd msg2... Nk grgkn bole or x grg pn bole. So mskkn ikan bilis td. Potong bwg. Cmpkkn jgk bwg ke dlm smbal tumis nih. Huh...siap. Senang jekk. Grg lh tolo, ikan kering, pekasam - nih fav En Suami. Huh senang sgt2, simple. Mkn pn sedap. So nih lh dia Nasi Lemuni My Style~

2 comments:

  1. masa kecik2 dulu tok wan rajin buat kan...tp kalo x silap kita..daun ni pun antara daun yg tok wan guna utk wat nasi kerabu..tp nasi kerabu nyer bukan mcm nasi kerabu pantai timur...jgn tanya lain camner..sbb kita sendiri udah lupa rupanyer...hahhaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh kalo nasi cmtuh Arwah Opah n Mak kt pn ada bt. time kecik2 pn ada gak tlg dorg bt. mcm2 jenis ulam, pucuk, daun2 yg d gaul ngan ns. ltkkn skali isi ikan grg ke dlm ns tuh. tah lar wallahualam. kt pn ingat2 lupa gak. Mak kt mmg dh x bt ns ulam/kerabu tuh coz xder yg minat nk mkn... kalo time kecik2 dulu Arwah Opah, Arwah Aki, Arwah Ayah suka lar mkn... huhuhuhu....tinggal kenangan. :(

      Delete