Thursday, May 23, 2013

Steamboat




mengupdate entry nih smbil layan subway. tqsm En Suami melanjer i. syg U. ekekekeeke. hampehh punyer bini asyik malehh msk jer... :)





Assalammualaikum.
Entry kali nih aku nk share menu yg aku msk beberapa hr lepas. Huh...pening nk msk aper, so aku bt steamboat jer. Steamboat sempoii my style. Huh...kenyang gak. Kalo fmly member aku n kwn2 kt fb tau lar yg aku slalu bt steamboat nih kn. Hehehehe. Steamboat aku budget punya lh. Aku bt kuah tom yam jer pn. Tom yam lar plak...main campak2 jer pn. Janji kenyang. Bee hun mesti ada...anak2 suka bee hun tom yam. Kali nih aku x marinate udang n sotong...semuanyer pn aku lebur jek dlm kuah tom yam tuh. Kadang2 aku marinate udang n sotong then bakar atas kuali tuh. Ooh yaa...ada kwn2 tnya mn aku beli pan grill/steamboat pot tuh. Hurmmh...aku beli kt Jusco brand Cornell harga RM199. Beli pn dh nk dkt 2 thn. Oklh. Berbaloii2. Dh berkali2 kami adek beradek bt bbq n steamboat kt rmh aku org rmh Mak aku guna pan grill nih. Nikmatnyer mkn minom smbil borak2 ngan adek beradek. Aku n adek beradek aku pn dh lama x bt mkn2. Last skali Feb lps. Kebetulan mkn2 Feb lepas pn kami bt bbq n steamboat. Hohoho..Hikhikhik. 



antara bahan yg aku gunakn

bahan2nya
pilihan steamboat choice
udang
sotong
pes tom yam
serai
lengkuas
air 
carrots
putik jagung
kobis
kobis bunga



Hurrmmh...pilihan sayor2an tuh terpulang lh. Ikut sukalh yer. Aku beli sikit jer pn. Anak2 suka carrot jer pn. Sayo2 lain...jgn harap dorg nk telan. Hish.

 Tuk kuah tom yam aku guna tom yam pes jer pn. Dlm tom yam tuh aku mskkn ayam. Titikkn serai n oso lengkuas. Mskkn air. Biar mendidih. Perasakn garamnyer. Huh siap.

Celurkn bihun. Toskn. Potongkn sayo2 td. Basuh lh steamboat choice td. Tapiskn. X moo lar berair. Nnti hilang manisnyer. Aku bab nih aku suka sgt mkn tofu tuh. Adoiimak sedap egh. Jenis2 fishcakes n fishball pn byk. Semua pn sedap2. Aku beli serba sedikit jer pn. Jadiklh. Cukup lar tuk dinner kami. So nih lar steamboat tom yam sempoii my style~




8 comments:

  1. Sedapnyer...dh lama x mkn steamboat..:-(

    ReplyDelete
  2. x sedap mn pn Awak. cukup sekadar mkn2 sefmly~ ^.^

    ReplyDelete
  3. Nk tny kak,akk beli d jusco mn? Mn2 jusco pn ade ke?

    ReplyDelete
  4. Awak grill pan tu boleh dibasuh ke? Or awak lap dengan tisu je

    ReplyDelete
  5. Bole basuh Awak. Tp kena hati2 lh...jgn sampai terkena kat cable wayar nya.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete