Monday, May 13, 2013

Asam Pedas Ikan Pari







Assalammualaikum.
Huh...aku sajer nk share lauk favourite Afrina. Asam Pedas Ikan Pari. Opps...bkn jek Afrina suka tp 1 rmh pn suka lauk nih. Nih antara lauk yg wajib aku msk lar jgk. Biasanya kalo trnpk jek ikan pari memey aku akan beli lar. Ikan pari bakar cecah ayo asam lh yg plg heaven. Waaa...tiba2 kecur lidah aku teringatkn ikan pari bakar. Huhuhu. Ok jom skodeng apa yg aku mskkn dlm ini menu lh.

Antara bhn2 yg aku gunakn...






bahan2nya
ikan pari seckpnya
20 tangkai cili kering
halia
kunyit hidop
belacan
bwg merah
bwg putih
air asam jawa
daun kesum
halba tuk menumis
minyak seckpnya
garam/aji
air seckpnya
bendi


Memula skali blend cili kering bersama2 bwg2, halia, kunyit, belacan. Tumiskn halba. Kemudian mskkn bhn blend. Tumis hingga pecah minyak. Mskkn pula air asam jawa seckpnya. Tambahkn air. Cili yg aku beli nih makoii podeh giler. So terpaksa lar aku lbhkn air. Tercairlh sedikit asam pedas nih. Pastuh perasakn garam n oso aji. Mskkn ikan pari yg dh d cuci bersih. Bila dh mendidih aku mskkn bendi. Akhir sekali aku mskkn daun kesum. Huh...siap dh Asam Pedas Ikan Pari My Style~

No comments:

Post a Comment