Thursday, November 21, 2013

Mee Rebus






Assalammualaikum.
Allahuakhbar. Allahuakhbar. Allahuakhbar. Alhamdullilah atas nikmat dn rahmat Mu Ya Allah. 

Mee Rebus. Ok kali nih aku sharekn resepi Mee Rebus My Style. Aku n fmly suka lh rasa mee rebus nih.. Kali nih aku bt byk skit coz aku bwk as potluck ke masjid. Harap2 sesuaii lh dgn tekak dorg. Hehehehe.

Ok Jom tgk bhn2 yg aku gunakan.

bahan2nya:
daging & tulang
air rebusan dgg 
udang kering
rempah kari dgg
serbuk jintan manis
serbuk jintan putih
keledek 
bwg pth
bwg besar
halia
cili kering


bahan2 sampingan
mee kuning
tahu
bwg grg
cili hijau
telo rebus
taugeh
limau kasturi
daun sup



Ok....memula skali dgg n tulang d rebus. Aku gunakn pressure cooker. So aku jimat masa skit kat situ. So bila aku gunakan pressure cooker nih dlm 15 minit dh elok empuk  dh dgg n tulang td. 

Next blend bwg bsr, bwg pth n halia. Bhn2 nih ikut sukaati lh nk ltk byk mn. 

Blendkn plak cili kering. 

Blend jgk udang kering yg dh d blend. Biasanya aku guna senggengam udang kering. Ikut suka lh nk ltk byk mn. Ikut selera msg2. Udang kering nih rendam ngan air panas skjp baru d blend. 

Rebuskn plak keledek. Aku biasanya gunakan keledek yg warna oren tuk blendkn warna mee rebus tuh. Keledek guna byk jgk. Biasanya plg kureng aku gunakn dlm 1 kilo. Biasanya aku gunakn lbh lh. Keledek wajib ada ok. Tujuannya tuk bg rasa manis n memekatkn kuah. 



nih potluck aku tuk ke masjid. so aku gunakn dlm 2 kilo dgg & tulang.



kledek d rebus n d blend.



Panaskan stgh cwn minyak. 

Tumis bwg2 n halia yg dh d blend td. 

Lps tuh mskkn plak udang kering. Goreng garing. 

Masukkn plak cili kering yg dh d blend. Cili ikut sukalh n ltk byk mn. Pd aku biar ada rasa pedas2 skit. Baru best. Biasanya aku ltkkn dlm setengah mangkuk or lbh.

Masukkn plak rempah kari dgg anggaran 1 stgh sdb or lbh. 

Mskkn jgk 1 sdb serbuk jintan manis n 1sdb serbuk jintan putih. 

Biar semua bhn masak sempurna barulh mskkn dgg & tulang. Gaul sebati. Renehkn lh dgn sedikit air  rebusan dgg. Bila kureng lbh dgg n bhn dh sebati baru mskkn air rebusan dgg yg selebihnya. 

Masukkn pulak keledek yg dh d blend. 

Perasakan garam, gula n ajinya.












Huuh. Siap.

Ok kuah mee rebus nih terpulanglh nk bt cmner pn. Tapi rasanya biarlh manis2 skit. Masamnya dtg dr limau kasturi tuh.

Udang kering tuh plak terpulang...nk letak ataupn tak. My potluck tuk ke masjid nih...aku x letak pn udang kering.

Kalo ikut resepi asal d letakkn udang basah selepas kuah siap. Biasanya aku mmg masukkn udang basah tuk kami mkn sefamily.

Bole jgk d campurkan ubi kentang rebus yg d cmprkn bersama2 keledek ke dlm kuah mee rebus nih tuk memekatkn kuah. 

Kuah mee rebus potluck aku ke masjid nih x berapa pedaslh. Hishh. Grrrghh.  


nih potluck aku ke masjid








mee rebus tulang & udang





nih plak tuk jiran2 tersyg.



Ok. Nih lar dia... Mee Rebus My Style. Hope korang  mencuba.
Adioss.

2 comments:

  1. Hai laa....Mcm sedappp jer...mcm nak mkn jer...suka mkn x pandai nk buat...huhuhu...

    ReplyDelete
  2. ekekekekeke. mcm sedap katernyer. tp idak ler sedap. try lh. senang jek Awak. :)

    ReplyDelete