Wednesday, May 14, 2014

Rumah Org2 Tua Al Ikhlas Pulau Meranti Puchong.










Assalammualaikum.
Allahuakhbar. Allahuakhbar. Allahuakhbar. Maha suci Allah yg memeliki segala2nya. Syukur atas segala nikmat rahmat dn hidayah Mu Ya Allah. Alhamdullilah. Allhamdullilah. Alhamdullilah.
Selawat dn salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW keluarga dn para sahabat Baginda.


Ok dh lama aku berehat dr berblog. Heheehe. Mood sudahh malass byk nk update crta2 d blog nih. Huh... Lg plak sejak blk dr Umrah terlalu byk bnda yg bermain2 dlm akal n fikiran aku. N kekangan masa yg sgt2 terhad. Huhuhu. Bertmbh2 malas bila lappy aku semputt. N Alhamdullilah....aku dpt new lappy. Syukur. Thanks Pa. Love U overloadlh. Hahaha. 


Ok entry ini...adalah dr persepsi aku semata2. Aku harap xder yg nk mempertikaikn apa2 jua yg aku tuliss. Jujur ini adalah dr pandangan peribadi aku semata2.  Dr pengalaman n pengamataan aku sndrik. N n3 nih bukanlh nk menunjuk2 yg aku nih sgt2 prihatin or sgt2 berlumba2 nk bt amal kebaikkn...cuma segala2 yg trjadi dgn izin Nya. Wallahualam.












Pagi 2 March....aku, En Suami dh sahabat2 dr Astro ke sn. Rumah Org2 Tua Al Ikhlas Pulau Meranti Puchong. Ke sn lg sejak dr 6 thn lalu. Tp kali nih kami bawa shbt2 kami.
Ok...aku nk zahirkn ucapan trmksh kat shbt2 nih yg bersusah payah mengeluarkan wang ringgit, masa n tenaga mereka dlm kerja amal ini. Mereka byk berkorban masa tuk xtvt nih. Gd job guys. Korang mmg spesis trbaek. Mereka yg sgt2 mulia hati dn budinya yg sntiasa mahu melakukn amal kebaikkn. Aku respect korang k.

Sebenarnya dr awal thn lg aku dh ckp kt En Suami yg aku nk ke sn. Aku nk hbskn wang zakat yg ada lg sdkit d sn. Tp d sebabkn kami sdikit bizi dgn krusus Umrah, projek sek agama, xtvt anak2, wedding Aisyah, mcm2 hal lg so niat ke sn sedikit terbantut. Tp berkali2 aku ingatkn kt En Suami...seboleh2nya sblm nk bt Umrah aku nk ke sn...nk serahkn duit zakat aku yg skit lg tuh kat sn.  


















N nk jdkn crta...dlm awal february aku plak dpt wasap yg mengatakan rmh org2 tua nih memerlukn sumbangan wang n keperluan harian tuk penghuni2 d sn. Aku pn apa lg....trus berkobar2 nk ke sn. N En Suami plak fowardkn wasap tuh kat shbt2 dia. So shbt2 dia yg mmg sgt2 suka bt bkerja2 amal nih pn apa lg....trus berkobar2 nk dtg ke sn n truslh jd 1 projek kerja amal.

Sebenarnya aku n En Suami pn mmg dh lama x ke rmh org2 tua nih. So...bila trbaca jer message wasap tuh...trus jer kami dgn sukarela nk membantu. D tmbh lg dgn perangai2 shbt2 nih...yg sgt2 suka bt kerja amal...so truslh trjd projek nih. Alhamdullilah. Syukur. Semua trjd dgn izin Nya.















Pg tu masa smpai jek kat rmh org2 tua nih...kebetulan ada rombongan student U. Lupa lar plak aku dorg dr U mn. So kat dlm rmh tuh  mmg ramai lar dgn bebdk U nih.


Oh yaa Rmh Org2 Tua Al Ikhlas nih d kendalikn oleh Kak Muji. Kak Muji dulu adalah seorg nurse. Bermula dr rasa kesian yg menebal tuk menjaga kebajikkn seorg pesakit warga tua yg tiada klga...akhirnya Kak Muji ambil lbh ramai lg org2 tua yg xder tmpt nk berlindung. N akhirnya lahirlh Rmh Org2 Tua Al Ikhlas yg mjdkn surau lama yg telah d ubah suai mjd 'rumah' mereka. Ramai jgk penghuni d sn...kureng lbh 60 org. Kak Muji jgk adalah bekas pesakit kanser. Huh...hebatnya dugaan Kak Muji. Besarnya pengorbanan Kak Muji tuk penghuni2 d sn. Semoga rahmat Allah sntiasa bersama2 beliau yg ikhlas menjaga kebajikkn tanggungannya. Allhuakhbar. Wallahualam.



N fr d first time bila ke sn pg tuh...aku berpeluang msk ke dlm stor yg menempatkn stor brgan mknan d rmh org2 tua nih. Mmg aku agak trkejutz tgk...lambakkn brg mknan kat situ. Makanan mmg trlalu byk. 

Tp...itu semua adalah sedekah dr org ramai tuk penghuni2 kat sn. N Kak Muji jgk...mmg x mampuu nk menolak sumbangan makanan, pakaian dn keperluan lain dari org ramai kat rmh org2 tua nih. N dia pn bknnya meminta2 sumbangan nih. Nih semuanya sumbangan ikhlas dr org ramai. Syukur alhamdullilah atas sumbangan ini. Sedikit sebyk...brg2 ini mampu meringankan perbelanjaan Kak Muji bt penghuni2 d sn.





Kak Muji yg berjubah putih melayan soal jwb kami. hehehe.




















Jujur pd pandangan aku...jika ada yg nk bersedekah pd masa akan dtg...berilh wang ringgit dr kita memberi brg mknan. Sebenar2nya Kak Muji jgk memerlukn sumbangan wang ringgit tuk kemudahan membayar mcm2 bill, bill ubat2an, bill hospital mhpn klinik, bayaran urusan kematian n mcm2 lg. 










Semoga penghuni2  d sn d berikn rahmat dn hidyah Allah. Semoga Allah mempermudahkn segala urusan mereka d sn.

Selesai serahkn duit zakat aku... aku n En Suami pn gerak dulu. Aku nk kluar beli lg brg2 keperluan Umrah kami. So shbt2 dr Astro nih xpasti kul brapa dorg blk dr sn. Nwywy thanks a lot guys. As usual...u guys did an awesome job. Bravo.













Aku ingat lg...masa first time ke sn...kureng lbh 6 thn lepas. Time tuh baca Harian Metro ada crta tntg rmh org2 tua nih... Aku pn apa lg...trulhs mencarik rmh org2 tua nih. Bila ke sn...time tuh anak2 aku pn kecik2 lg. Mmg bwk dorg pn...sbb nk bg kesedaran kt dorg kunun2nyer. Hehehe. Yaa...at that time dorg mmg nangis tgk...penghuni2 kat situ. Meleleh air mata aku pn. Sedeh. Sedeh bila terbayangkn nasib penghuni2 tuh. Lg sedeh bila membayangkan yg maybe....1 hr nnti...aku plak berada kat situ...tnpa org2 yg aku syg...sendirian....mnghbskn usia tua di situ....huhuhuhu...x mampu tuk aku bayangkn. Nauzubillahhiminzalik. Nangiss ohh. Huhuhu. Apatah lg...bila tgk ada penghuni yg sakit terbaring. Allahuakhbar...sedehnyer.

Ya Allah berikn ku hnya yg trbaik dlm kehidupanku hr demi hr. Beriknlh jua hnya yg terbaik bt klgaku dlm kehidupan mereka hari demi hari. Jauhilah kami dr perkara2 yg keji dn mungkar. Semoga kami sntiasa istiqomah. Amin ya rabbalalamin. Allahuakhbar. Allahuakhbar. Alluakhbar.












Semoga mjd pedoman dn iktibar bt kita semua. Hidup ini bknlh hnya mencari wang semata2. Carilh jua redha Allah. Memberilh berkongsilah wlpn sedikit dgn ikhlas. Semoga terus beramal dgn ilmu yg sedikit dn bermanfaat serta berpanjangan. Dn buatlah amal kebaikkn wlpn hanya sedikit dgn ikhlas. Semoga rahmat dn hidayah Allah sentiasa mengiringi kehidupan kita hr demi hari. Wallahualam.





aku sharekn jgk GPS nyer.



Ok. Thanks fr reading.


Adioss.













No comments:

Post a Comment