Saturday, May 17, 2014

Kerabu Mangga








Assalammualaikum.

Allahuakhbar. Allah maha besar. Segala puji bg Allah Tuhan yg satu. Selawat dn salam bt kekasih Allah.... Nabi Muhammad SAW.

Huh...tah knapa kali nih byk sgt aku dpt mangga muda. Jenuh aku mencolek sampai naik kebas mulot aku. Tiba2 teringat nk bt kerabu mangga. Tp asyik tertangguh jer nk bt. Aleh2 by d time nk bt huh...mangga aku tuh hnapir masak daa... Aku pn apa lg...bt jgklh...sbb bhn2nya dh ada kn. Huh...bedal jerlh.







Kali nih dpt mangga dr SIL aku Faezah. 2 bijik jer pn. Cntklh tuh. Ckplh tuh tuk mkn aku n En Suami. 

Jom skodeng bhn2nya....


bahan2nya:

mangga muda
serai
bunga kantan
cili masak
udang kering
biji gajus
gula
garam
perahan limau nipis



Hiris mangga td. Hiriskn jgk bunga kantan, cili msk n serai. Udang kering d sangai kemudian d tumbuk halus. Biji gajus d chop2kn jer. 

Satukn semua bhn n gaul mesra ngan gula n garam. Akhir sekali perahkn air limau nipis ke dlm bhn tersebut. 

Siapp.


Ok. Thanks fr reading. 

Adioss.

No comments:

Post a Comment