Sunday, May 18, 2014

Laksa Johor







Assalammualaikum.

Allahuakhbar. Allahuakhbar. Allahuakhbar. Allhamdullilah atas nikmat yg Kau kurniakn Ya Allah. Segala puji hnya untuk Mu Tuhan yg satu. Selawat dn salam bt Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, keluarga serta para shbt Baginda.


Hehehe. Blk dr Umrah aku trus bt laksa. Pergghh punya lar mengidam nk mkn laksa...nak x nk aku gagahkn jgk bt laksa wlpn bdn letih lg. Hehehehe. N beberapa hari lps tuh En Suami request nk mkn laksa johor plak. Aduhhh. Mentekedarah jer kan laki bini nih. Hehehehe.

Ok jom skodeng resepi nih. Resepi yg dh berthn2 aku bt... yg d cedok bulat2 dr majalah Saji terbitan Julai 2005. Huh...lama dh aku dok bt laksa johor ikut resepi nih. Resepi nih mmg sesuai ngan tekak kami. Menu nih pn d antara menu yg kami sklga sgt2 suka mkn wlpn kami bknlh org Johor. Mmg layan...






bahan2nya:

speggethi
ikan tenggiri
ikan kembung
rempah kari ikan
cili kering/cili kisar
serbuk ketumbar
serbuk jintan manis
bwg putih
bwg merah
halia
serai
udang kering
santan
asam keping
kerisik
garam 
gula 
ajinomoto
minyak



bhn2 sampingan:

kcg pnjg
taugeh
timun
daun kesum 
bunga kantan 
cili merah
bwg besar
sambal belacan







Ok. Memula skali rebus ikan tenggiri n ikan kembung td. Buangkn tulang2nya n blend. Air rebusan d simpan n akan d mskkn ke dlm kuahnya nnti.

Rebus speggethi hingga lembut. Toskn.

Blend bwg pth, bwg merah/besar, halia. 

Blendkn pula udang kering kureng lbh seggengam.

Blend jugak cili kering. Ikut kepedasan msg2. Biasanya aku masukkn 8 sdb jek. X moo pedas2 sgt lar coz nnti kt akan mkn ngan smbal blcn... So 8 sdb or less dn mencukupi.

Dlm periok...bila minyak dh ckp panas...tumis bwg2 td.

Lps tuh mskkn udang kering yg dh d blend. Gaul sebati.

Masukkn pulak cili kisar td.

Mskkn jgk rempah kari ikan, serbuk ketumbar n serbuk jintan manis. Rempah kari ikan cukuplah hnya 2 sdb. 1 sdk srbk ketumbar. 1 sdk srbk jintan manis. Biar semua bhn pecah minyak.

Titikkn serai. 2 btg serai dh memadai.

Masukkn ikan yg dh d blend td.



tunggu hingga semua bhn pecah minyak.





mskkn ikan yg dh d blend td.




biar hingga mendidih.



 Campakkn jgk 3, 4 keping asam keping. Mskkn jgk kerisik. Bila semua bhn dh sebati mskkn pulak air rebusan ikan td. Masukkn pulak santan secukupnya. 

Kuah tidak terlalu pekat n x terlalu cair.

Akhir sekali aku akan mskkn daun kesum yg aku blendkn dgn sedikit air. Aku pernah tgk kt tv yg Chef Wan msk laksa johor...daun kesum tuh dia blendkn n mskkn ke dlm kuah. So lps tuh...mmg aku dok ikutlh.

Akhir sekali perasakn garam, gula n aji nyer. 

Huh...siap pn kuahnyer.




heheehe. kuah aku nih pucat skit..coz rempah karinya x byk aku letak.




Nx kita bt sambal belacannyer plak. Ala nih cam sambal belacan yg biasa kita bt lh kn...










Akhir sekali potong sayo2 td. Potonglh camnoor pn. Janji bole msk molott.










Huh...siap pn. Nih d antara menu yg aku selalu dok bt jgk lh. Nasib baik 1 fmly suka mkn. N nk bt pn senang sgt. So nih lar dia laksa johor my style...


Thanks fr reading.

Adioss.

No comments:

Post a Comment