Sunday, December 1, 2013

Kacang Pool









Assalammualaikum.
Allahuakhbar. Allhamdullilah. Atas nikmat yg tak putus2 dr Mu Ya Allah. Maha suci Allah yg memberikan setiap nikmat kepadaku. Allhamdullilah. Allhamdullilah. Allhamdullilah.

Hari nih dinner aku bt kacang pool lg. Aku share kan resepi kacang pool yg aku aku amik dr blog tiffinbiru. Tapi aku x cukup bhn skit. So ada terkurang skit bhn2nya. Kalo nk rasa yg sm...kenalh ikut resepi dr blog tiffinbiru yer dakk. Hikhikhik.

Ini kali ke 2 aku bt kacang pool. Kali pertama bezanya kat rempah yg d gunakan. My first time bt kacang pool tuh aku gunakan rempah soto. In Shaa Allah bebila nnti aku share kn resepinya.  

So jom tgk bhn2nya.....

















bahan2nya:



1 tin kacang pool

400gm daging kisar
1 1/2 sdb serbuk kari dgg
1 sdk ketumbar biji
bwg besar
bwg pth
halia
air secukupnya
garam
gula 
aji 



bahan sampingan:

tomato
bwg holland
cili hijau
limau kasturi/lemon
telo mata kerbau











Daging cincang td d basuh dn d toskan.

Blend bwg besar, bwg pth, halia n 1 sdk ketumbar biji.

Panaskn minyak.

Tumis bhn blend. Grg garing.

Masukkn air ke dlm rempah kari dgg. Gaul2 sebati. Masukkn rempah kari dgg td ke dlm bhn tumis td. Kalo pekat sgt tambahkn air lg. Tumis hingga terbit minyak. 

Kacang pool td d cuci n d tapis. Blend kan. Blend jgn terlalu halus.

Ok bila rempah td dh terbit minyak masukkn dgg. Gaul sebati. Biar hingga dgg empuk. Allaa...kejap jer pn. Kureng lbh 20 min cam tuh. Or lbh lg...

Bila dgg dh empuk mskkn kacang pool yg dh berblend. Gaul sebati.

Bila d masukkn kacang pool nih...bhn nih akan pekat. So tambahkan sedikit air.

Perasakan garam, gula n aji.












Ok siap dh. Pastuh amik roti paun. Potong ikut suka nk tebal mn. Sapukn margerin n bakar sebentar.




Potong dadu tomato, bwg holland. Hiris cili. N limau kasturi belah 2. 



Telo plak d grg mata kerbau. Mata kerbau? Huh...byk2 binatang kenapa kerbau yg d highlightkan? Sah2 itu telo ayam but why lar mata kerbau d namakan. Ish3. Pelikkn. Hehehehe.













Sblm aku try bt kacang pool nih aku n fmly dh berkali2 mkn menu nih kat Food Court Lokas Makana Puchong Utama. Kat sn punya kacang pool ok jgk. Bole lar....


Dlm resepi nih yg terkureng hnya serbuk ketumbar n kacang panggang dr resepi asal Cik Mat Gebu Tiffinbiru.



In Shaa Allah lain kali d next n3 aku sharekan resepi kacang pool yg first time aku bt.


Hias lah kacang pool td mcm nih. Bole jgk d mkn ngan roti perancis.










Selamat mencuba.

Adiosss.

2 comments:

  1. seyes..kita x penah rasa pun kacang pool ni...

    ReplyDelete
  2. Hehehe. Kcg pool fofular kt Johor. Kiter slalu mkn jgk. Tp try bt baru 2 x. Kalo dinner mmg sesuaii...coz mkn ngan roti. Awak try lh. Beli kcgnya ada jual kt Mydin USJ.

    ReplyDelete