Tuesday, April 30, 2013

Masak Lomak Rebung Ngan Udang





Assalammualaikum.
Huh..aku nih as a hse wife kdg2 pn pening lar kpala memekiorkn apa yg nk d msk. Aku sbnr2nya sgt2 suka lauk pauk kmpg cm kari ikan masin ngan terung, ikan msk tempoyak, grg cili, kerabu, pekasam, urap daun turi, msk lomak pisang, msk lomak nangka, msk lomak daun turi, msk lomak pucuk paku. Egh2 semuanya msk lomak msk lomak! Padan lar badan...kus semangat! Ekkekekeke. Hehehe. 
Tp anak2 lak mmg x mkn benda2 tuh semua. Dorg lg suka mkn western fd, stew dgg, ns ayam, rendang. Kalo aku msk lauk pauk kmpg nih...huh...jwbnya sndrik kasi hbs lar. Mcm lauk rebung nih mmg aku n En Suami jer lar yg mkn. Anak2 jgn harap. C Aisyah tuh lagi lar kecohh...x hbs2 dia ckp bau busuk lar lauk nih! Grrrhh. Hehehe. 
Ok jom tgk apa yg aku bubuh dlm msk lomak rebung nih...


bahan2nya
rebung
15 bj cili api
1 bj bwg besar
kuyit hidup
400ml santan
kunyit serbuk
garam
udang seckpnya


Ok aku msk ikut selera aku lar kn. Bhn2 plak ikut kesesuaian lar. Kalo nk pedas sila lar topup ciliapi lbh. Nk lg lomak berkrim topupkn santannya. Yer dakk. Hurrmmh ok....memula skali aku celurkn rebung tuh. Kdg2 rebung nih kuat baunya! Tuh sbb aku celurkn skjp. Lps tuh tuskn. 
Blendkn bwg bsr, cili api n oso kunyit idup. Kalo xder kunyit idop pn xper...gntikn ngan kunyit sbk. No hal. Then msukkn bhn blend td ke dlm periuk. Msk dgn api yg kecil. Msukkn pulak rebung td. Gaul biar sebati. Msukkn plak santan. Perasakn garamnya. Akhir skali msukkn udang. Biar mendidih. Huhuuhu...siap pn rebung msk lemak ngan udang my style.

No comments:

Post a Comment