Sunday, April 28, 2013

Lontong





Assalammualaikum.
Huh...lately nih dapoo kureng berasap. Hehhehe. Kes MALEHH ler...apa lg. Sib baek En Suami byk bersabar melayan kerenah aku. Tq Syg. Hihihi. Dlm MALEHH tuh teringin gak nk bt lontong. So nih lar lontong my style. Jom skodeng bhn2 yg aku gunakn...


bahan2nya
ns impit segera

bahan2 utk kuah kcg
kcg tnh seckpnya
sotong kembang
cili kering
segengam udang kering
lengkuas
halia 
bwg merah
bwg pth 
garam
ajinomoto
gula

bahan2 tuk kuah lontong
santan 1 litre
tempe
tahu
fucuk
kcg pjg
carrot
terung
ubi kntg
kunyit serbuk
garam
sedikit udang
sedikit udang kering
bwg merah 


kureng lbh ini lar antara bhn2 yg aku gunakn.




Ok. Yg nih sah2 lar kn resepi my style! So aku bt ikut selera tekak aku...yer dakk. Ok memula skali aku rebuskn ns impit tuh. Rebuslh sekurang2nya sejam or lbh. 





Kalo kuah kcg nih plak aku suka mskkn kt dlm kuah kcg tuh dgg or sotong kembang. So dis time aku mskkn sotong kmbg. Sotong kmbg tuh aku celurkn skjp. Then tuskn. Kcg tnh plak grg tnpa minyak bole, d sangaikn pn bole. Aku nk cpt...so aku grgkn jek. Huh! 

Aku bt kuah kcgnya sempoii jek. Blendkn cili kering, udang kering, bwg merah, bwg pth, lengkuas, halia. Lps tuh tumiskn. Bila dh elok pecah minyak mskkn sedikit asam jawa. Blendkn plak kcg tnh. Mskkn skali dlm cili td. Tmbhkn air. Perasakn garam, gula n oso ajinya. Bila dh mesra rasanya baru aku mskkn sotong kembang tuh. Biar mendidih. Huh siap.





Next aku bt kuahnya plak. Kuah nih pn aku bt sempoii jek. Bwg merah, udang kering aku tumiskn sekejap. Mskkn plak ubi kntg, carrot n sdikit kunyit serbuk. Biar empuk kentang n carrot td. Aku mskkn jgk terung n kcg tnh. Bila dh mesra aku mskkn santan cair. Mskkn plak fucuk, udang hidup. Mskkn jgk tahu n tempe yg dh d grg sblm nih. Bila dh mesra barulh aku mskkn santan pekat. Huh biar kuah mendidih. Perasakn garamnya. Huh...siap. Senang jek. Siap pn lontong my style~

No comments:

Post a Comment