Wednesday, March 5, 2014

Krusus Pengurusan Jenazah @ Masjid Bandar Bukit Puchong.








Assalaammualaikum.

Allahuakhbar. Allahuakhbar. Allahuakhbar. Maha suci Allah yg menciptakan langit dn bumi tuk semua hambanya berteduh serta bersujud syukur ke atas Nya. Alhamdullilah. Allhamdullilah atas nikmat rahmat yg tak putus2 dr Mu Ya Allah. Selawat dn salam bt Nabi Muhammad SAW serta klga dn sahabat Baginda.

YaAllah cepatnya masa berlalu. Kurang lbh 2 minggu lg ke tarikh itu. Aku hanya mampu berdoa agar Allah permudahkn segala2nya bt kami seklga. YaAllah detik ini hanya Allah shja yg tau apa yg aku rasakn. Aku berserah YaAllah. Permudahknlh YaAllah. Jgn d persulitkn. Jangan d duga kami d atas dugaan yg tak tertanggung oleh kami YaAllah. Hanya Engkau yg mengetahui segala2nya YaAllah. Ya Rabb. 

Kali nih aku sharekn xtvt yg sgt2 aku nk join. Krusus pengurusan jenazah anjuran Muslimat masjid kami Masjid Bandar Bukit Puchong. Aku bersyukur Allah permudahkn aku tuk join krusus pengurusan jenazah nih. Sblm2 nih aku x dpt nk join. 26 Jan kurang lbh jam 10pg ramai rakan2 kariah yg hadir tuk krusus sehari nih. Tahniah bt Team Muslimat yg bertungkus lumus menjayakan krusus nih. Sekali lg tahniah semua.

















Alhamdullilah pg tuh ramai gak yg dtg. Kami d beri penerangan oleh 2 org tetamu yg jg merupakan pengendali jenazah kariah kami. Tp maaf aku dh terlupa lar nama 2 org Kakak tuh. Huhuhu. Sowii Kak. Hehehe. Npk sgt aku jarang2 ke masjid. Huhuhu. Ngehh.

Kami d ajar dgn penggunaan brg2 yg d perlukn tuk setiap jenazah. Kemudian cara2 pengendalian brg2 tuh. Nx cara2 nk menjahit kain kapan n lain2. Sampailh cara2 tuk memandikn jenazah. 

Kemudian kami d bahagikn kepd beberapa kumpulan n kami cuba cara2 tuk mengendalikn jenazah n keperluannya.

Aku tukang tgk jer erkk sambil2 duk salin note. Hehehe. Oklh sgt2 krusus nih. Membantulh kat aku yg sgt2 tak tau apa2 nih. Hehehe. 

Thanks to Team Muslimat MBBP yg berusaha bersungguh2 menjayakan usaha nih. Trmksh lh. Hanya Allah shja yg dpt membalas niat murni kalian.

Dpt gak aku ilmu lg. Apatah lg esok lusa kita2 semua adalah bakal2 jenazah. Egh..esok lusa? Kompemm ker esok lusa? Hahaha. Itu semua rahsia Allah. Kita hamba Nya berusahalh bt yg terbaik. 











































Tuntutan menyempurnakan jenazah itu adalah fardhu kifayah. Aku cuma berharap aku bole membantu sapa2 pn satu hr nnti. Wallahualam.

































































Trmaksh kat rakan2 kariah MBBP esp Kakak2 kariah yg sgt byk membantu aku yg 1 apa pn tak tau nih. Hehehehe. YaAllah beruntungnyer aku duk sn n dpt kenal Kakak2 n rakan2 kariah sn. Dorg sgt2 membantu. Alhamdullilah Syukur. Wallahualam. 


Thanks fr reading.

Adioss.

No comments:

Post a Comment