Saturday, February 22, 2014

Jalan-jalan @ Melaka. Part 6.








Assalammualaikum.



Allahuakhbar. Allahuakhbar. Allahuakhbar. Maha suci Allah yg mengizinkn sesuatu dgn kehendak Nya. Alhamdullilah atas segala2nya YaAllah. Syukur atas setiap nikmat, rahmat, rezeki dr Mu YaAllah. Selawat dn salam bt junjungan mulia Nabi Muhammad SAW.

Ok last n3 crta kami d Melaka. Aku nk hbs kn cpt2 coz byk bnda lg yg nk aku update. Tapi waktu dn keadaan x mengizinkn. Huhuhu. Ohh yaa...mlm nih sejuk skit coz ujan. Dh lama x ujan daa. Cuaca skrg pn sgt2 panas n kering. Kat lembah klang siap stgh2 area dh bercatuu air. Huh...apa cer? Aduhh. Tragic sungguh lar. Katanya air d Empangan Sg Selangor n Empangan Klang Gate dh merosot. Aduhh. Ngerikk lar dgr. Mudah2an byk lg lar hujan..so that kita semua terhindar dr problem air nih. Wallahualam.

Ok our last day at Melaka. Pg tuh bekpes kat hotel. N anak2 menggelitis nk mandi puas2 kat swimming pool. Aku lak siap2 berkemas coz sat lg nk checkout dh. 










Lepas checkout kami trus ke Hjh Mona Asam Pedas nk pekena asam pedas. Senang jer nk mencarik kedai Hjh Mona nih. Restoran nih trletak dlm kwsn perumahan kat Tmn Kota Laksamana. Nk lg senang...kedai nih hnya d penghujung jln Htl Casa Del Rio. So jom layann.










So dh smpai sn...apa lg. Amik asam pedas lar. Plus lauk pauk lain.










Errrkk. Ok...nk ckp jujur. Mak aku masak asam pedas lg power. Tp kedai nih lebih murah dr Hjh Rahmah kat Bukit Katil tuh. 

Ok lps dh lunch kami trus ke Menara Taming Sari. Layan lar anak2 aku yg nk naek menda nih tuk ke berapa kali pn tahh. Huhuhu. Sblm tuh kami round2 kat Jln Jonker Walk dn yg sewaktu dgnnyer.









Masjid Kpg Hulu. Antara masjid terawal d bina d Melaka.


















































Sejujur2nya aku pn suka naek bnda nih. Pusing2 tgk bandar Melaka yg cntk n penuh ngan sejarah nih. Anak2 lg lar sukaa. 



Ok dh puas berpusing2 kat atas Menara Taming Sari kami ke Museum Samudera @ Kapal Flor De La Mar. Apa yg aku fhm dr pembacaan aku....kapal nih ada membawa harta karun yg d penuhi dgn 200 tong batu permata yg d rampas dr kerajaan Kesultanan Melaka. Crta berlaku sekitar thn 1511 ketika Alfanso De Albuquerque menawan Melaka. Kapal Flor Del La Mar yg membawa maksud Kuntuman Laut telah pn karam d  Selat Melaka ataupn laut Acheh ketika pelayaran pulang ke Lisbon, Portugal. Layan gmba2 kami d sn....








































Pastuh aku ke sn plak. Membeli ole2 tuk Mak n jiran2. 









ramai gak abg2 beca bersidai kat sn...




Penutup jalan2 kami d Melaka...kami ke Masjid Selat lg tuk solat. Huh. Nih lar crta kami d Melaka. Jalan2 budget cara kami. Hehehe.








Ok. Thanks fr reading. 

Adioss.

1 comment:

  1. Selamat cuti !

    Boleh kunjungi A Famosa Resort di Melaka lain kali :) 5* villa

    www.villafamosaresort.com

    ReplyDelete