Wednesday, July 3, 2013

Lasagna






Assalammualaikum.
Huh...bizinyer aku lately nih. Kerja2 rmh pn byk lg yg x terbuat pn. Aduhh. Huh...jgn mengeluh...nnti d katanyer x redha. Huhhuhu.
Ok kerja memasak tatap aku bt. Hari2 bermacam2 menu yg aku try bt pn. Ok menu nih...antara menu yg aku slalu lar buat. Kan anak2 aku mmg suka jek mkn segala mcm jenis pasta2 nih. So nih Lasagna antara menu yg mjd kegilaan anak2 aku n En Suami pn sm k. Aku ada 2 resepi lasagna yg aku slalu bt. Tp nk share resepi nih yg sgt sesuaii ngan tekak aku n fmly. So jom skodeng bhn2nyer....





Ok memula skali bahan2 tuk dgg nyer. Antara bhn2nyer

stgh kilo dgg kisar
prego sos spageti
capcicum
cendawan dlm tin
bwg holland
bwg pth
gula
garam


Bwg pth d tumis. Pastu mskkn dgg kisar td. Msk sehingga dgg empuk. Bila dgg dh empuk mskkn prego spageti sos. Bila dh mesra mskkn cendawan dlm tin td. Gaul sebati. Mskkn pulak bwg holland yg d ptg dadu. Mskkn jugak capcicum. Perasakn garam n gulanyer. Siapp. Biarkn sejuk.



butter n tpg gdm


Then kita buatkn sos putihnyer plak. Sos nih sgt2 senang lar nk bt. Antara bahan2nyer....

2 sdb butter
2 sdb tpg gndm
1 cwn susu segar
1 bj telo
garam

Ok. Panaskn kuali. Api kecil yaa. Mskkn butter. Pastuh mskkn tpg gndm. Kacau cepat2. Jgn smpai berketul. Mskkn susu segar. Kalo nk mskkn lbh pn x per. Mskkn stgh sd garam. Kacau smpai likat. Bila dh pekat n likat tutup api. Akhir sekali mskkn sebijik telo. Kacau sebati. Siapp. Biarkn sejuk.



sos putih


Aku rebuskn skjp lasagna. Then tuskn. Rebus jgnlh smpai pecah2 yer. Kalo lasagna tuh pecah2 kn dh x cntk... Aku plak x suka kalo lasagna yg x d rebus. Rasa cm liat lar plak. Hurrmh. Ok dh bole dh lar melapis lasagna nih... Buat lar berlapis2. Memula sekali letakkn lasagna tuh dlm tray or loyang. Lg cntk kalo loyang 4 segi...then dgg td...nx sos pth. Lasagna blk, dgg lg, sos pth lg. Smpai lar hbs semuanyer....



kureng lbh cm nih lar...

D akhir skali mestilh kepingan lasagna yer. Pastuh d taburkn ngan mozarella cheese or parmesan cheese. Bakar pd suhu 180C slam stgh jam.


aku gunakn block mozarella cheese. so maii kt sagat cheese nih.



nih lar dia slps d bakar stgh jam.

Lasagna nih aku mkn ngan gravy sos McCormic. Buat jgk salad, garlic bread n mushroom soup. Wallla. Best. Kihkihkih...puji diri sndriklh erkk. Yg penting 1 fmly sukaa.

No comments:

Post a Comment