Sunday, June 2, 2013

Udang Galah Masak Lemak





Assalammualaikum.
Menu nih aku msk masa awal May. Tp x terupdate kt blog nih. Terlupa lak. Maklum lar aku msk hr2...smpai kdg2 x terupdate kt blog nih. Nih pn sbb CikPuan Awien ada mention psal udang galah kt fb dia trus aku teringat tuk upld menu nih kt blog aku. Udang galah lah kn. Punya lar sedap x terkata. Mmg aku kalo nk membeli udang galah kena mencarik kt Pasar Borong Slgr lar npknyer. 
Aku lak kalo udang glh nih biasannyer msk lomak jek lh. Kdg2 jek bt msk ala2 sweet sour. Yg penting belilh or msklh apa pn...sure akan hbs punyer. Biasalh kt rmh nih semuanyer pn 'pemakan'. Ok jom skodeng bhn2 yg aku gunakn....


bahan2nyer
udang galah
santan
nenas
cili api
cili msk
bwg merah
kunyit idop
garam
aji



Memula skali bersihkn udang. Then blend bwg merah, sbtg cili merah, segengam cili api n oso kunyit idop. Mskkn ke dlm periuk bhn blend. Msk d atas api dn d msukkn sedikit kunyit serbuk. Gaul sebati. Mskkn udang glh td. Gaul lg. Kemudian mskkn santan n nenas. Gaul sebati. Perasakn garam n aji. Bila dh mendidih dh msk lar tuh. Tutup api. Siap. Aku bt jgk smbal tempoyak. Perggh. Sodap egh mkn ngan ns panas. Alhamdullilah. Nih lar dia Udang Galah Masak Lomak Nenas My Style.

2 comments:

  1. amboi..amboi..amboiiii...menci tau...meleleh air mata kita tgk udang yg cantik jer dlm mangkuk ni...kita smpai la ni x dpt2 lg nk mkn udg galah...waaaa....tingin nyer la nk mkn...udang oh udang ..cepat la timbul kt mana2 psr...huhuhu...

    ReplyDelete
  2. hehehehe. Awak awal May tuh 2x kita beli udang glh. tp x sempat2 nk mengupld kt blog ss kt nih. hahaha. Amin. mudah2an cpt2 lar udang galah nih menyerah diri kt Awak. hehehe. nnti share resepi k. :P

    ReplyDelete