Monday, March 18, 2013

Apam Tepung Beras





Assalammualaikum.
Huh...bizinya aku lately nih. Dh naik bersawang dh blog nih...haram x bejengah. Argghhh. Huhuhuhu. Tp xtvt memasak tatap spt biasa.... Tulh dia kerja as hsewife nih, mn bole nk bt kerja rmh sambil lewa, kalo sakit pening plak mn bole nk manja2. Huh kalo nk manja2 alamatnya dapo x berasap, anak2 x g sekolah lar jwbnya. Huhuhuhu. Ok tuk kali nih aku share resepi apam yg aku bt...n bwk ke masjid. Hhuh...lawak tul aku nih. Mn xnya. Aku bt adunan apam nih pg, then tinggalkn bwh tudung saji, pastuh siap g Sogo lg. Waaaa...tuh lar dia aku! Bizi memenjang. Weekend pn ada2 jer halnya. Hurmmhh..oklh jom skodeng resepinya. Oh yaa...resepi nih pn hasil mengoogle n resepi nih pn resepi yg sm aku dpt dr Kak Nor Yusof kwn fb.

bahan2nya:
3 cwn nasi
2 cwn tpg gndm
2 cwn tpg beras
2 cwn castor sugar
2 stgh cwn air
1 sdk yis mauripan
klapa pth d kukus



tpg gdm, tpg beras, yis mauripan d gaul sebati.


nih plak nasi, castor sugar n air d blend.


satukn kedua2 bhn td d dlm bekas yg besar.

Ok aku bt apam tepung beras nih biasanya buat dlm kuantiti yg byk. Biasanya aku doublekn bhn2nya. Biasanya aku bwk bila time nk merewang kt rmh kenduri kendara, bt bwk ke masjid or share2 ngan jiran2. Tuk 1 adunan nih kurang lbh bole dpt dlm 60 bijik. Acuan plak aku guna acuan plastik merah tuh jek. Rasa2nya kalo bt apam nih berbaloii2. Sbb bhn2nya senang n murah gak. So berbaloii2lh kalo nk bt.

Hurrmmh memula skali nasi, castor sugar, air d blend. Kaedahnya hancurkn gula n nasik tuh yer. Then dlm bekas yg besar...satukn tpg beras, tpg gdm n yis. Gaul mesra. Satukn semua bahan. Perapkn sekurang2nya 3 jam. Pastuh aku bahagi2kn kepada warna yg aku guna...merah, ijo n warna asal. Dah. Tuangkn ke dlm acuan n ready tuk kukus. 
Gambar bwh...bhn yg aku terperap lbh dr 6jam. Hahaha....aku bt pg, then aku tinggalkn, p jln ke Sogo plak tuh. Bila blk tgk adunan jd cm gini. Cuak jgk. N Alhamdullilah...xder cacat celanya pn. Rasa x lari. Ok...bole bt perangai mcm nih lg.... Hohohoho.



inilh rupa bhn td yg aku dh perapkn lbh dr 6jam. adoiiiihaiinyerpong. siap g shopping kt sogo lg tuh...

Pastuh bole lar panaskn pengukus. Kukus lar dlm 15minit dgn api yg sederhana. Kalo api besar nnti apam nih senget benget ok. So api biar sederhana. Huh siapp. Kelapa pth plak kukuskn 5 minit. Then bole lar taburkn atas apam tuh nnti. Huh....siap. Korang cuba lar. Senang n sedap....


mskkn ke dlm acuan n kukus 15minit dgn api yg sederhana.

No comments:

Post a Comment