Sunday, October 6, 2013

Tenggiri Tumis Asam





Assalammualaikum.
Huh....cptnya masa berlalu. Sedar x sedar dh msk bln October. YaAllah...x sabarnya nk tunggu nx year. Semoga Allah permudahkn segala perancangan kami. InsyaAllah. Hurrrmmh....blog pn dh x terupdated dek kebizian yg melampau. Perggghh. Bizinya aku lately nih. YaAllah permudahkanlh segala urusanku. Semoga kau memberkati setiap apa jua yg aku lakukan. Amin ya rabbalalamin.

Ok. N3 nih adalah d antara resepi fav aku. Memey aku suka sgt mkn menu nih. Tenggiri tumis asam or apa2 jer lh korang panggil menu nih. Selain senang nk d msk...yg pntg resepi nih x bersantan. Tuh lar pasal aku suka sgt tuh. Ok jom skodeng resepinya....


bahan2nya:
 ikan tenggiri
asam jawa
garam
gula 
aji
bwg besar
bwg putih
halia
cili api



Ok memula skali ikan tenggiri td d gaul kunyit sbk n garam. Goreng lar. Lps tuh hiris bwg bsr, bwg pth, halia n cili api. Lebihan minyak yg d gunakn tuk grg ikan td kt grgkn plak bwg2, halia. Bila dh kekuningan mskkn plak air asam jawa. Perasakn garam, aji n gulanya. Bila rasa itu dh ada....mskkn plak ikan tenggiri td n potongan cili api. Gaul2kn. N siappp. Hikhikhik. Senang jek kn. So nih lar dia Tenggiri Tumis Asam My Style~
Adioss.

2 comments:

  1. Ehh!! Awak pun suka yer menu ni...nih fav kita..kalo mkn ngan nasik panas...maleves...

    ReplyDelete
  2. Hehehe. Kan sgt2 marleves giteww. Memey btl....ns panas n lauk nih dh ckp mengenyangkn! Kita memey selalu msk menu nih. X sangka egh....sm fav kiter. ;)

    ReplyDelete